Wir wollen nur reden

Att lära sig ett språk är svårt men när man har fått till hörseln så går det enkelt som en dans.
Det är hur många som helst som läser språk i skolan men som inte egentligen kan ett pis, tillexempel mär jag gick på franska jag kände verkligen att det inte gav mig någonting mer än sånger och det är det som är finessen med språk för att kunna lära sig prata måste man lära sig lyssna. Det tror jag är det största felet i de flesta språkkurser i skolan för det man får lära sig mest är grammatik och det är ju bra att kunna, men man kan inte tala ett språk med bara grammatik vilket gör att hela språket fattas när man "läser språk". Sen jag var liten har jag alltid svarat på svenska när mina föräldrar pratat med mig på mandinka vilket har gjort att jag inte kunnat prata så bra mandinka. Trodde dom till vi kom till Gambia då det inte tog mer än en vecka innan jag snacka mer eller mindre flytande mandinka, och varför detta hände är ju för att jag alltid vetat vad saker och ting heter OCH den största anledningen till att jag började prata var för att jag var tvungen! Inte många skulle förstå om jag snacka svenska så jag tvingade mig själv vilket ledde till att språket förbättrades väldigt mycket.
Såklart har jag fortfarande en brytning när jag är här i sverige och vissa ord hänger i sig men jag har ändå en trygghet i att jag förstår vad man säger om man tilltalar mig på mandinka.
Jag kände bara för att skriva lite om språk för att jag har suttit och lyssnat på en jättelåååång intervju med Tom Kaulitz och han pratar såklart tyska så behöver jag anstränga mig för att förstå vad han säger och då kom jag på hur jag på snabbast sätt lär mig flytande tyska.. 
Visserligen kan jag prata men lyssna är mycket viktigare för vi alla vet att tyskar inte sparar på skrutet när dom pratar och det är de som gör allt så klurigt!
Som du skanske ser på klockslaget så är klockan över två på natten vilket betyder att jag inte riktigt har någon hejd på mitt skrivande samt tankesätt men jag tycker ändå att jag har skrivit ganska vettiga saker... Vi får väl se imorgon/ senare idag ;)
TSCHUSS!
Nu har viktoria och Fredrik också lämnat mig så jag är ensam;(

Kommentarer
Postat av: viktoria.

Miss you baby :) <3<3<3<3

2010-08-16 @ 20:02:44
URL: http://viktoriaolsson.blogg.se/

What do YOU think:

And you call yourself:
Remember me...

E-mail: (It will not show)

URL/If you got a blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0